تزریق پلاستیک

شکنجه اعداد در بازار ارز

شکنجه اعداد در بازار ارز

در بازار ارز، اعداد از مرز 30 هزار تومان عبور کردند، اما به نظر می‌آید از این پس، شکنجه اعداد آغاز شود. چرا که این خط، احتمالا خط قرمز بازارساز بوده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از اقتصادنیوز، دنیای بازار ارز از دیروز جدید شد. دهه جدید قیمتی کشف شد و در مدت زمان کمتری نسبت به قبل، یک دهه قیمتی دیگر را پشت سر گذاشت.

از بین 10 هزار تومان تا 20 هزار تومان، در حدود 2 سال فاصله زمانی وجود داشت. در این 2 سال یک بار نرخ هر دلار آمریکا به نزدیکی 20 هزار تومان رفت اما نتوانست در مهر 97، آن را فتح کند. این اتفاق به سال 99 موکول شد.

با اینحال، دهه قیمتی 20 تا 30 هزار تومان دوام زمانی کمی داشت. از اولین باری که دلار 20 هزار تومان را لمس کرد تا روز گذشته که از 30 هزار گذشت، در حدود 4 ماه گذشت. به نظر می‌آید فاصله زمانی دهک‌ها به مرور به یکدیگر نزدیکتر شده است.

بررسی‌­های میدانی نشان می‌­دهد که با ورود دلار به 30 هزار تومان، بر انتظارات منفی دمیده شده و نمی‌­توان انتظار داشت که خریداران عقب‌­نشینی کرده باشند. به نظر می‌­آید بیشتر از آنکه دلار 30 هزار تومانی خریداران را فراری داده باشد، بر ترس افراد برای حفظ ارزش پول دمیده است.

در این نقطه قیمتی، احتمال تغییر استراتژی از سوی بازارساز ارزی زیاد شده است. برخی از کارشناسان پیشتر بر این باور بودند که بانک مرکزی انبار مهمات را برای روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پر کرده و تا آن زمان به انبار دست نخواهد زد. بانک مرکزی در هفته‌های اخیر سعی کرده با تغییر برخی رویه‌­ها و سیاست‌­ها در بازار نیما، سمت حواله را کنترل کند.

اما به نظر می­آید در شرایط فعلی احتمال تغییر فاز حرکتی بازارساز از سمت حواله به اسکناس بالا رفته است. هر چند رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌­های گذشته اعلام کرده بود که از پمپاژ و هدررفت منابع ارزی جلوگیری خواهد کرد، اما در شرایط فعلی که احتمالا فشارهای سیاسی از دیگر دستگاه‌­ها به بانک مرکزی افزایش می­‌یابد، احتمال تغییر رفتار نیز وجود خواهد داشت. نکته دیگر اینکه برای بانک مرکزی نیز ممکن است این سطح قیمتی خط قرمز باشد.

امروز صرافی ملی، قیمت را موازی بازار آزاد آغاز کرد تا نشان دهد که بازارساز از اعداد هراسی ندارد. این حرکت را می‌توان شیپور جنگ قیمت از سوی سیاستگذار تلقی کرد. احتمال عرضه از قیمت‌های بالاتر از بازار، در بازار امروز وجود خواهد داشت. بازارساز احتمال به دنبال طراحی تله جدید برای به دام انداختن نوسانگیران است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *