خدمات تزریق پلاستیک

گلایه فعالان اتاق بازرگانی البرز: قیمت مواد اولیه پلاستیک هفتگی افزایش می یابد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، تورم شدید نهاده های تولید را مهم ترین چالش صنایع پلاستیک دانست و گفت: ما باید به سوی تولید مواد اولیه ای حرکت کنیم که نمونه آن در دنیا نیست یا کمتر تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مجید غیاثی،  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه فعالیت صنعت پلیمر از سال 1344 و با تاسیس شرکت «پولیکای کرج» وابسته به پتروشیمی آبادان در استان البرز پایه ریزی شد، گفت: در کنار شروع این فعالیت، صنایع کوچک، متوسط و بزرگ این صنعت نیز در البرز پا گرفت و پلیمر استان به مروز توسعه یافت تا به زمان کنونی رسید.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: در حال حاضر نیز، صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی که صنایع پلاستیکی هستند به دو بخش وابستگی دارند، یک مورد خود صنعت پتروشیمی است که بابت خرید مواد اولیه تولید داخل و همچنین تولیدات خارجی صنعت پلیمر به آن وابسته است؛ در این میان خیلی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز در ایران تولیدی ندارد و باید از خارج کشور وارد شود.
وی بیان کرد: از نظر اشتغال زایی نیز صنعت پلاستیک جزو برترین صنایع است؛ در این صنعت به صورت کارگاهی و با سرمایه اندک می توان کار کرد و برای حدود ۲۰ نفر اشتغال زایی داشت، البته تحقق این مهم یعنی راه اندازی کارگاه های کوچک و با اشتغال مناسب تنها بر پایه اقتصاد درستی که تورم آن بیش از 50درصد نباشد، میسر است.
وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد کشور ثبات داشته باشد در صنعت پلاستیک می توان با سرمایه اندک کارگاه های کوچک تولیدی راه اندازی کرد، افزود: در کنار آن به تبع راه اندازی کارخانه های متوسط و بزرگ در صنعت پلاستیک نیز محقق می شود، کما اینکه در استان البرز تمامی این ظرفیت ها وجود دارد.

غیاثی ضمن تاکید بر اینکه صنعت پلاستیک نیز همانند باقی صنایع در شرایط حال دچارعدم ثبات و نقدینگی، تغییر پی درپی نرخ ارز و در نتیجه تغییرات پیاپی محصولات تولیدی است، گفت: در نهایت تمامی موارد فوق منجر به این شده که تولیدکنندگان صنعت پلاستیک در فروش با مشکل مواجهه شوند.

وی با اشاره به اینکه صنعت پلاستیک در البرز اکنون صنعتی قوی است اما صنعتگران این بخش در بحث نقدینگی، تامین مواد اولیه و فروش با مشکل مواجهه هستند، عنوان کرد: اگر این مشکلات نباشد البرز می تواند قطب تولید پلاستیک ایران باشد، چه بسا درحال حاضر جایگاه البرز در صنعت «پی وی سی» کشور جایگاه سوم یا در نهایت چهارم است.

نائب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن پلاستیک استان البرز توضیح داد: در حال حاضر در بحث مواد اولیه صنعت «پی.وی .سی» هر هفته به صورت متغیر از ۵ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت از سوی صنعت پتروشیمی صورت می گیرد، کماینکه در بحث تامین مواد اولیه خارجی این تغییر قیمت ها بیشتر است و هر هفته نیز گران تر از قبل می‌شود.

وی تشریح کرد: یک تولید کننده صنعت «پی .وی .سی» از زمان خرید مواد اولیه تا فروش محصول نهایی بیش از یکماه زمان نیاز دارد، از طرفی تا مجدد مواد اولیه را تهیه کرده و به تولید برسد دوماه مان می‌برد؛ این در حالی است که هفته ای حدود ۵ درصد موارد اولیه مورد نیاز بخش تولید آن گران می‌شود؛ به عبارتی بعد از ۸ هفته با افزایش ۴۰ درصدی در زمینه خرید موارد اولیه مواجهه می‌شود و طی این مدت چنین سودی نداشته و در واقع زیان نیز کرده است.

غیاثی با این توضیح که باید جلوی افزایش قیمت های پی در پی از سوی دولت گرفته شود، عنوان کرد: محصولات تولیدی صنعت «پی وی سی» در شاخه‌هایی مانند ساختمان سازی، خطوط انتقال آب و فاضلاب به کار می‌رود، وقتی در این موارد گرانی حاصل می‌شود، طبیعی است که دیگر شاخه‌ها نیز با افزایش قیمت مواجهه شود.

وی در بخش دیگری درخصوص میزان وابستگی کنونی دیگر صنایع، به صنایع پلاستیکی تولید داخل به دلیل شرایط تحریمی و عدم ورود برخی کالاهای وارداتی، توضیح داد: در بحث مواد اولیه توجه به کیفیت و اینکه از نظر اقتصادی تأمین این مواد از داخل یا خارج به صرفه باشد باید توجه داشت، از طرفی یکی از محاسن تحریم‌ها این بوده که در داخل کشور به ابداع‌ها و تولیداتی جدید در حوزه پلاستیک رسیده ایم اما باید به قیمت تمام شده برای این کار و زمانی که صرف تولید آن شده نیز دقت داشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: ما باید به سوی تولید مواد اولیه ای حرکت کنیم که نمونه آن در دنیا نیست یا کمتر تولید می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه صنعتگران حوزه پلاستیک در داخل کشور بابت تحریم‌های اعمال شده در حال زیان دادن هستند، عنوان کرد: به عنوان نمونه برای واردات موارد اولیه در حال صرف زمان و فکر بیشتری شده ایم که این خود موجب خسارت است؛ چون به عنوان یک  تولید کننده باید بر روی مواردی متمرکز شویم که ارزآوری و سودآوری بیشتری برای کشورمان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *